Przedszkolakowi rodziceKategorie: Rodzicielstwo, Ciąża, Dom i ogród Liczba wpisów: 1, liczba wizyt: 12929 |
Nadesłane przez: MonikaMol dnia 22-11-2017 16:11
W przypadku naszych dzieci często jesteśmy bardziej ambitni, niż względem nas samych. Nie jest to zjawiskiem nieuzasadnionym. Zależy nam na tym, by dziecko miało możliwie największy start w dorosłość. W przypadku dzieci przedszkolnych związane jest to z różnymi placówkami, do których należy np. przedszkole dwujęzyczne.
Nauka języka jest nieodłącznym elementem edukacji od wielu lat. Opanowanie przynajmniej jednego języka w stopniu komunikatywnym ma znaczący wpływ m. in. na poszukiwanie pracy. Oprócz tego otwiera przed dzieckiem nowe horyzonty - obce kultury i zwyczaje, a także zwiększa swobodę komunikacji.
Przedszkola dwujęzyczne wprowadzają nauczanie danego języka - najczęściej angielskiego, ale także niemieckiego, francuskiego, włoskiego czy hiszpańskiego - już na poziomie bardzo małych dzieci. Nauka opiera się głównie na otoczeniu najmłodszego komunikacją w danym języku, co pozoruje przyswajanie języka występujące u dzieci wychowujących się w dwujęzycznych rodzinach. Choć wielu specjalistów uważa, że jest to jedynie wrażenie swobodne, nauka języka obcego w młodym wieku poprzez przyswajanie przeróżnych treści (np. bajek) faktycznie przynosi efekty.
Język obcy nie jest jednak tak łatwą dziedziną dla dzieci, jak mogłoby się to wydawać. Nawet w rodzinach dwujęzycznych, w których rodzice posługują się dwoma językami naturalnie, może wystąpić u dziecka pewne utrudnienia językowe, w tym np. opóźnienie artykułowania zdań u najmłodszych dzieci. Z tego względu zaleca się nauczanie dzieci głównie nieco starszych, np. uczniów zerówek.
Czy przedszkole dwujęzyczne ma sens? Bez wątpienia ma. Nawet, jeśli dziecko nie będzie w stanie na danym etapie nauczyć się wszystkich form używania danego języka, jak pisania czy czytania, dwujęzyczne nauczanie u dzieci w wieku zerówki i starszych, może wpłynąć na zwiększoną łatwość wypowiadania się, a także zwiększenie ogólnych predyspozycji językowych.
Przedszkole dwujęzyczne Wilanów
Należy jednak w takim przypadku przede wszystkim pamiętać, że tego typu nauka powinna być wprowadzana w życie przedszkolaka za pomocą specjalnych metod, które nie obciążą go zbytnio. Narażenie na stres i odczuwanie presji jest tu bowiem dość duże. Sama efekty kształcenia w przedszkolu dwujęzycznym mogą się też różnić w zależności od ucznia.
Nauka języka w młodym wieku ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jeśli metody używane w tym celu są dostosowane do poziomu dziecka, a także opierają się na zabawie, mogą przynieść nie tylko oczywiste zalety lingwistyczne, ale wpłynąć także na ogólny rozwój dziecka.